Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

wizard - 1 juni 2021

Wat is Peer-to-Peer marketing en wat win je d’ermee als merk?

Net zoals de Souk in Marrokko doet content er alles aan om je op alle mogelijke manieren binnen te trekken.

Wanneer je geluk hebt, kom je in contact met topics en merken die je als relevant ervaart. Wanneer niet goed uitgevoerd, word je overladen met advertenties en content die je verre van interesseren of erger nog, niet stroken met je overtuigingen.

Consumenten worden zich steeds meer bewust van de machines en systemen achter de content die ze te zien krijgen en worden dan ook een stuk kritischer.

Dat maakt dat je heel wat meer inspanningen moet leveren als merk om wantrouwen weg te werken.

De oplossing? Vertrouwen.

Maar niet iedereen is even charismatisch als Aladdin. Wat dan?
Meet P2P-marketing.

Soort volgt soort.

AnneliesDB: Ik kocht onlangs een verzorgingsproduct dat onder ‘clean beauty’ zou vallen. Ik ondervond het tegendeel en voelde me gelijk bedot. Ik volgde de raad op van enkele influencers… Ja, dom.

Ik deelde mijn ervaring onder mijn netwerk met interesse in dit topic. De kans is klein dat iemand van hen dit product zal kopen. De kans is groot dat ze mijn ervaring verder delen.

De impact van een persoonlijke ervaring is groot. Dat geldt ook in omgekeerde richting bij positieve ervaringen.

Wat met influencer marketing?

Influencer marketing is niet ineffectief. Integendeel, wanneer influencer marketing goed wordt uitgevoerd, is het een uitstekende manier om het bereik van je merk uit te breiden.

Maar niet iedereen is ervan overtuigd dat influencers het beste met hen voor hebben. Want ja, dat is toch ook gewoon maar weer een manier van marketing? En, worden die daar niet vet voor betaald?

93% van de consumenten vertrouwt vrienden en familie boven alle andere invloeden.

Weet dus dat wanneer je een doelgroep wil bereiken die boven alles, collega’s en vrienden vertrouwt, je niet zal slagen in je opzet via influencer marketing en je er eerder een gevoelige snaar raakt wanneer je hen target.

Wat is Peer-to-Peer marketing?

Je kan van P2P-marketing spreken wanneer consumenten producten of diensten aanbevelen aan hun gelijken. Digitale mond-tot-mond marketing door middel van beoordelingen en persoonlijke aanbevelingen.

Hoe wij daar bij Sidekick op inzetten?

Door onze reviewtool op maat.

We helpen onze helden inzetten op P2P-marketing op een bredere schaal en ontwikkelen en implementeren reviewtools aan diens website. Volledig in hun huisstijl en opgebouwd hoe zij dat zelf willen.

We helpen onze helden bij het genereren van klantbeoordelingen en verwijzingen, wat heel vaak leidt tot leadgeneration. Yup, kunnen we.

Ja, ik wil – ik wil! Wat kost een reviewtool?

Conclusie

P2P-marketing gaat meestal samen met een kleiner bereik maar converteert sneller dan influencer marketing. Daar je bij influencer marketing nog effort moet stoppen in content die warm maakt en vertrouwen opbouwt, is vertrouwen reeds aanwezig bij een bestaande relatie tussen peers.

Influencer marketing is nog steeds zeer effectief wanneer je doelt op naamsbekendheid en bereik.

Triggert dit verhaal je? Benieuwd onder welke vormen je kan inzetten op P2P-marketing? Denk aan een verwijzingsprogramma of het aanmoedigen van beoordelingen… en nog veel meer.

Zet in op langetermijnstrategieën en aarzel niet ons te contacteren!
You will forever be our hero!

Related posts