De anatomie van je merk

Branding
blog - brand elementen

Een blog over merkstrategie en vertrouwen in je brandingpartner 

Je moet op zoek naar een partner voor de opzet van je nieuwe merk of rebrandingtraject. Maar hoe beslis je wie de beste partij is?  Baseer je je op prijs, op ervaring, op naamsbekendheid of misschien een mix van verschillende factoren? Genoeg vissen in de zee, maar hoe vind je jouw perfecte match – en hoe onderhoud je een gezonde relatie doorheen het proces?  Deze blog om keuzestress te vermijden.  

 

Merkstrategie tip 1: Ga in zee met een partner die het goede voorbeeld geeft 

Zou je je haar laten knippen door een kapper met een New Kids Turbo kapsel? Exact. Aangezien iedereen kan prediceren, selecteer je best op wie waarmaakt wat hij belooft. Bekijk portfolio’s, lees enkele blogs door. Plan ook een kennismakingsgesprek in zodat je genoeg voeling krijgt om vervolgens een beslissing te maken. Vraag naar het proces van bijvoorbeeld vormgeving en naar waarom ze de dingen aanpakken op de manier die ze aanpakken.   

blog - new wave kapsel
Merkstrategie tip 2: Mission en vision statement  

De competitieve markt vandaag verplicht je om het meteen zo goed mogelijk te doen. Je verhoogt de slaagkansen van je merk door een sterke branding. Maar hoe weet je dat de beslissingen die je neemt zullen uitdraaien in succesverhalen? Heb vertrouwen. Als jij niet in het succes van je merk gelooft, waarom zouden anderen dat dan wel doen? Noteer je missie en visie en hou ze dichtbij. Gebruik je mission en vision statement als leidraad en checklist.  

Geen mission en vision statement? Download hier onze mission en vision template,  vul in en geef ‘m een plek in je kantoor. 
Merkstrategie tip 3: Heb vertrouwen in je partner   

Jij weet als geen ander wat je wenst te bereiken met je merk. Merkstrategen en brand experten weten hoe je daar geraakt. Focus op jouw kennisoverdracht en beantwoord zo breed mogelijk de vragen over de beweegredenen van je merk. Zo kan je partner zich onderdompelen in de wereld van je doelgroep en een battleplan opzetten. Vertrouw je partner wanneer ze ideeën beredeneren en challenge waar je een mismatch ervaart.  

Merkstrategie tip 4: Heb vertrouwen in het proces  

Een merkidentiteit wordt niet op één dag opgebouwd. Of het nu gaat om je merknaam, baseline of de uitwerking van je nieuwe logo, heb vertrouwen in het proces. Het eerste-keer-juist-principe en design gaan niet samen. Feedbackrondes en design daarentegen zijn beste maatjes. Branding, digital design en grafisch ontwerp gebeurt gefaseerd. Je start van een ruwe versie, werkt bij en perfectioneert tot het gewenste resultaat. Samen geraak je altijd tot het gewenste eindresultaat, zolang je opbouwend blijft communiceren.  

Conclusie  

De ontwikkeling van je verbale identiteit (naam, tone of voice, redactionele invalshoek, communicatie) en visuele identiteit (logo, kleuren, fonts, lay-out) kan door één partij of door meerdere partijen in samenwerking worden gedaan. Er is geen juist of fout hier.  

Sommigen prefereren experts binnen een bepaald gebied en combineren bijvoorbeeld een toegewijde strateeg met een ontwerper gebaseerd op een specifiek portfolio. Anderen zoeken de zekerheid van één partij zoals Sidekick die de volledige branding klus op zich neemt. Er is dan miniem risico dat afzonderlijke brand-elementen niet op elkaar afgestemd zijn en maximale effort in het doen slagen van je merk.  

Snuister rond tussen onze succesverhalen of neem meteen contact op