Hoe krijg je anderen zover je schrijfstijlgids te gebruiken?

Branding

Je stopt uren werk in het maken van een uitgebreide stijlgids maar niemand gebruikt hem zoals het hoort. Drommels.

Deze blog dient niet om valse hoop te scheppen. Sommige mensen zullen hem gewoon niet gebruiken, hoe makkelijk je het ze ook maakt. In deze blog geven we alvast een paar dingen mee die je kunt doen om de kans op correct gebruik te vergroten.

Betrek vanaf het begin andere mensen bij het opstellen van de stijlgids

Zet een paar mensen bij elkaar om als groep te helpen bij het opstellen van de stijlgids. Idealiter zal deze kleine commissie meer dan één afdeling omvatten om de kans op wijde implementatie te vergroten.

Maak de gids gemakkelijk te vinden en te gebruiken en hou hem up-to-date

Gerda heeft geen tijd om in het brandbook te bladeren en gebruikt dan ook het foute lettertype in haar mails. Wij zorgen dat stijlgidsen online beschikbaar zijn. Ze zijn dus gemakkelijk te vinden, te gebruiken én te downloaden. Zorg dat jouw brandguide net zo gemakkelijk toegankelijk en te gebruiken is.

Schrijfstijlgids voorbeelden

Shopify

Het e-commerce platform Shopify heeft een uitgebreide stijlgids voor content die schrijvers begeleidt bij stem en toon, toegankelijk en inclusief taalgebruik, grammatica en mechanica en naamgeving. De stijlgids gaat dieper in op de richtlijnen voor de stem van Shopify en herinnert schrijvers eraan dat ze, wanneer ze als Shopify’s stem spreken, ‘echt moeten zijn, maar niet te hard of te familiair’.

Het geeft schrijvers de opdracht om proactief te zijn zonder opdringerig over te komen door hun klanten oprechte aanmoediging en praktisch advies te geven. Naast deze richtlijnen heeft Shopify een lijst opgesteld met acceptabele woordenschat en afkortingen om ervoor te zorgen dat de berichtgeving consistent en duidelijk is voor haar handelaren.

Shopify schrijfstijlgids

Mailchimp

Copy schrijven voor een merk kan verwarrend zijn. Als je wisselt tussen media, zijn er bepaalde nuances waar je rekening mee moet houden. Mailchimp heeft deze componenten goed onderverdeeld in haar stijlgids. Deze bevat principes voor het schrijven van technische inhoud, juridische inhoud, e-mailnieuwsbrieven en sociale media. Om het proces voor de schrijvers te vergemakkelijken, heeft de Mailchimp-stijlgids net zoals die van Sidekick, een sectie met hyperlinks waarmee gebruikers snel door de webpagina kunnen navigeren.

Mailchimp huisstijlgids

Blink je redactionele en inhoudelijke stijl op

Wanneer het op het runnen van je bedrijf aankomt, kan je veronderstellen dat je woorden weinig gewicht in de schaal leggen in vergelijking met je producten of diensten. Mis poes! Je producten staan inderdaad centraal in je bedrijf, maar de manier waarop je informatie deelt – de woorden die je dus gebruikt – zijn van cruciaal belang om nieuwe klanten te winnen en bestaande te behouden.

Merkconsistentie is een belangrijke factor in het managen van een succesvol merk. Met een schrijfstijlgids verminder je inconsistente inhoud en communicatie. Je geeft je team de middelen om een sterke, samenhangende boodschap af te leveren die je doelgroep aantrekt.

Vragen over de opzet of prijzen van onze online styleguides? Contacteer ons!