Van 1:1 naar 4:5 grid: Wat betekent dit voor je Instagram content?

Content

Instagram heeft het klassieke vierkante grid (1:1) ingeruild voor een 4:5 verhouding. Of dat denken velen althans. Maar wist je dat 3:4 eigenlijk dé perfecte keuze is voor je feed én grid? Wat betekent deze verandering precies voor jouw content? En waarom is 3:4 de beste aanpak?

Lees er alles over in deze blog: voorkom verrassingen en laat jouw visuals weer perfect passen.

Instagram verandert je grid: 1:1 maakt plaats voor 4:5 of eerder 3:4

Waarom is Instagram overgestapt naar een 3:4 grid? 

Daar zijn voornamelijk 3 grote redenen voor. Al gaven nummer 1&2 hoogstwaarschijnlijk de grote doorslag:

1. Optimalisatie voor mobiel

De meeste Instagram-gebruikers scrollen via hun smartphone. Een 3:4-formaat vult meer van het scherm en biedt een betere kijkervaring, waardoor de focus volledig op jouw content ligt.

2. Concurrentie met andere platformen

Met de opkomst van visueel zware platformen zoals TikTok, die werken met verticale video’s, wil Instagram aantrekkelijker blijven door content groots en meeslepend weer te geven.

3. Meer storytelling

Een 3:4-afbeelding biedt meer ruimte voor detail en creativiteit, waardoor merken en makers meer kunnen laten zien. Hoe creatiever en grootser, hoe groter de kans dat mensen langer op Instagram blijven. Laat dat nu net de grootste missie van Meta zijn.Wanneer onze klanten zeggen dat ze contentmanagement zullen opnemen maar de tijd niet vonden.

Wat is er veranderd in het persoonlijke grid?

Voorheen was je grid een overzicht van vierkante beelden waarin je volledige visuals zichtbaar waren. Met de 3:4-update snijdt Instagram de linker- en rechterkanten van je visuals af om ze in de grid te doen passen. Dit betekent dat:

  • Beelden met tekst aan de randen nu mogelijk hun boodschap verliezen.
  • Het visuele overzicht van je grid wat rommeliger kan ogen.
  • Zoom-effecten ontstaan omdat je originele visual ingekaderd wordt.

Hoewel in de feed alle formaten nog steeds compatibel zijn, levert dit in je grid visueel verwarring of een rommelige uitstraling op.

💡Wist je dat je dit formaat al langer kon spotten op je feed?

Dit had toen geen invloed op je vierkante grid. Je moest er toen wél opletten dat je design (zoals copy en belangrijke call-to-actions) netjes paste binnen je vierkante grid. Nu Instagram de nieuwe grid officieel heeft doorgevoerd, hoef je daar geen rekening meer mee te houden.

Moet je je oude content aanpassen? 

Dit is afhankelijk van de stijl en doelen van je profiel. Hier zijn twee opties om te overwegen:

Optie 1: Behoud je originele stijl

Laat je oude visuals zoals ze zijn. Ook al betekent dat dat delen aan de randen worden afgesneden. Dit is een goede keuze als:

  • Je je grid minder belangrijk vindt dan de individuele posts.
  • Je stijl meer gericht is op storytelling of lifestyle dan op grafische visuals.

Optie 2: Pas je Instagram-grid terug aan naar 1:1

Wil je een consistent en professioneel ogend grid, dan kun je oude content terug aanpassen. Je kan via jouw eigen grid de visual weer kleiner maken en witte of zwarte randen toevoegen om de volledige visual zichtbaar te houden in een 3:4 grid.

Hoe zorg je ervoor dat je vierkante design volledig zichtbaar is in je 3:4 verhouding?
Klik op de post > klik op de 3 bolletjes in de rechterbovenhoek > Voorbeeld aanpassen > Passend maken > Kies achtergrond kleur: wit of zwart

Voordelen:

  • Je visuals blijven leesbaar, ook in je grid.
  • Het creëert een uniform en strak overzicht.
Oude vierkante visuals in je IG-grid worden automatisch aan de randen afgesneden.

Nadelen:

  • De extra randen kunnen minder aantrekkelijk ogen in je grid.
  • Je creëert een harde overgang van je oude vierkante posts met randen naar eventuele nieuwe posts in 3:4 verhouding.
  • Het kost extra tijd en bewerkingswerk om alles aan te passen.

Wat is de beste aanpak voor nieuwe content? 3:4!

Kies voor 3:4 in plaats van 4:5 ratio voor je Instagram grid en feed.

Nu je weet dat Instagram vaak 4:5 als standaard hanteert voor visuals in de feed, is het belangrijk om rekening te houden met de werkelijke ideale afmetingen: 3:4 (1080 x 1440). Hoewel 4:5 (1080 x 1350) op het eerste gezicht de standaard lijkt, biedt 3:4 net iets meer verticale ruimte en voorkomt het verrassingen, zoals onverwacht inzoomen of het toch afsnijden van details aan de boven- en onderkant. Hier zijn enkele tips voor het ontwerpen van je nieuwe visuals:

💡 Wees flexibel bij de overgang van het formaat van je IG-visuals. Plaats belangrijke tekst of figuren in het midden, binnen de lijnen van een 1:1.

1. Ontwerp met 3:4 in gedachten

Maak al je nieuwe visuals in 3:4 (1080 x 1440). Gebruik de extra ruimte om meer details te laten zien. Of het nu gaat om producten, sfeerbeelden of informatieve visuals, de grotere ruimte geeft je content extra impact. Volgers doen er langer over om voorbij je post te scrollen op hun Instagram-feed dan bij gewone 1:1 of 16:9 posts.

💡 Maar je kan ervoor kiezen om de belangrijke tekst of visuals gecentreerd te houden, binnen de lijnen van een 1:1. Mocht Instagram ooit toch weer besluiten om terug te keren naar het 1:1 grid, dan blijft jouw Instagram grid onveranderd en clean.

2. Houd rekening met de safe zones van Reels

Het 3:4 formaat geldt enkel voor je gewone contentposts. Het formaat van je Reels blijft 9:16 (1080 x 1920). Al moet je ook rekening houden met de tekst die je op je Reels plaatst. Zorg dat de tekst zoveel mogelijk wegblijft van de boven-en onderkant.

Denk aan de safezone zodat je tekst niet onder de caption of vanboven onder je selfiecamera komt te staan. In de feed wordt je Reel automatisch weergegeven als 3:4 maar wanneer een kijker op de Reel klikt, verschijnt de video over heel het scherm.

Safezones en feed: In de feed wordt je Reel automatisch weergegeven als 3:4 maar wanneer een kijker op de Reel klikt, verschijnt de video over heel het scherm.

Conclusie: Hoe de nieuwe grid jouw Instagram-strategie kan versterken

De verschuiving naar een 3:4 grid biedt kansen én uitdagingen. Terwijl je in de feed geniet van de extra ruimte en storytellingmogelijkheden, vraagt je persoonlijke grid om meer aandacht voor details. Door strategisch te ontwerpen en kritisch te kijken naar je oude content, kun je blijven opvallen in de steeds veranderende wereld van Instagram.

Bij Sidekick hebben we verschillende toppers van contentcreators die straffe content leveren op maat van jouw wensen. Of je nu oudere teksten een nieuw lezen wil inblazen, je sociale media wil oppoetsen of nieuw en creatief communicatiemateriaal nodig hebt, we’ve got you covered. Hieronder vind je een overzicht van al onze contentdiensten.

Staat jouw idee er niet bij? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We vinden zeker een geschikte oplossing op maat!

Meer weten over onze content projecten? Bekijk ze hier.