Kickass UX features volgens designer Joep

Webdesign
Joep Strik
UX-designer

Als user experience designer kick ik op features en tools die mijn dagelijks leven makkelijker maken. Eigenlijk is dat een mooie verwoording voor niet te veel moeten nadenken tijdens het gebruik van een website of applicatie. In deze blog deel ik mijn oogappeltjes wat user experience betreft.

Albert Heijn App

Voor sommigen is boodschappen doen meer een last dan een plezier. Albert Heijn heeft dit opgemerkt en enkele innovatieve oplossingen bedacht om zo de klantervaring in de winkels te verbeteren.

Het start met het opstellen van een weekmenu. Als gebruiker kan je via de Albert Heijn applicatie je favoriete recepten selecteren en vervolgens de nodige producten toevoegen aan je boodschappenlijstje. In deze lijst kan je ook switchen naar het huismerk. Handig wanneer je prijsbewust wil shoppen.

In de winkel kan je je applicatie gebruiken, en je shoppinglist sorteren aan de hand van een shopping route. Dus nooit meer heen en weer lopen in de winkel, heerlijk toch!

Je kan de applicatie ook gebruiken tijdens je zoektocht naar producten met de zelfscanner. Op die manier heb je een handig overzicht van al je producten. Bonus: de wekelijkse promoties zitten er ook bij.

Ikea

Ikea heeft een passie voor het leven thuis en staat bekend voor betaalbare en duurzame meubels. Anderzijds staat het bekend om zijn meubels als relatietest. Ooit al met je partner een PAX-kast in elkaar gezet?

Om frustraties tijdens het winkelbezoek te beperken, bereiden we ons altijd zo goed mogelijk voor. Daar heeft Ikea iets voor ontwikkeld, de ‘PAX planner’, een virtuele kasten builder voor wanneer je je droomkast wil bouwen.

De tool neemt je bij de hand en doorloopt alle mogelijkheden. Van het formaat tot de kleur van de handgrepen. Nadat je alles hebt geconfigureerd, krijg je een lijst met alles wat je nodig hebt en kan je deze bestellen voor levering of click en collect.  Een time én relatie-saver.

Amazon Prime Video

Lockdowns maakten ons schuldig aan het bingewatchen van series en films. Tijdens het kijken hadden we vragen over de naam van de acteurs op het scherm, de soundtrack… Blijkt dat Jeff Bezos zich dezelfde vragen stelde.

Amazon biedt vandaag alle nodige informatie wanneer je je film of serie pauzeert. Je ziet informatie over de cast, soundtrack, productie… Vaarwel bijkomend gegoogle.

Coolblue

Al het bingen van series betekende het einde van ons televisietoestel. Hoog tijd voor een nieuw toestel maar noch mijn partner noch ik hebben kennis van tv-toestellen. Wat is de ideale diameter, is 4K voldoende, hoeveel pixels zijn de standaard … ? Vragen die onze zoektocht een ware queeste maakten.

In het begin van een project start ik als designer steeds met het researchen van het probleem van de gebruiker. Dit was nu ook het geval maar zelfs na het lezen van allerlei artikelen, zag ik de bomen door het bos niet meer. Tot ik de ‘keuzehulp’ van Coolblue tegenkwam.

Deze tool is een configurator met gerichte vragen over je gebruik en wensen. Zelfs de vragen rond de grootte van de televisie werden beantwoord door middel van afbeeldingen. Een vijftal clicks later konden we onze droomtelevisie bestellen.

Conclusie

Achter elke tool of feature zit een team van experten dat focust op gebruikerservaring. Het start met research, wireframes en het creëren van designs. Vervolgens worden usability tests opgezet om verder te optimaliseren. Uitgekiend werk zodat jij minder hoeft te doen.