Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

Elise - 6 juli 2018

To Comic Sans, or not to Comic Sans?

Comic Sans wordt door velen gezien als een lettertype dat je best vermijdt. Er gaan talloze mopjes de ronde zoals:

  • Ben jij Comic Sans? Want ik kan je niet serieus nemen.
  • Comic Sans + Papyrus = Comic Papyrus
  • Comic Sans wandelt een bar binnen en de barman zegt: “Wij bedienden jouw ‘type’ niet”.

Maar waarom nu? Is deze typeface echt een no-go?

Wat is er ‘mis’ met Comic Sans?

First things first, van waar komt Comic Sans eigenlijk? Het werd in 1994 uitgevonden door Vincent Connare. Hij was bij Microsoft bezig aan een softwarepakket en wou eens iets anders dan het saaie en schoolse Times New Roman. Hij liet zich inspireren door de tekstballon en maakte iets speels. De typeface, toen nog niet Comic Sans genoemd, werd geweigerd wegens technische redenen, maar wel toegevoegd aan de typefaces in Windows 95. Hierna werd het een wereldfenomeen dat niet meer uit het dagelijks leven weg te bannen valt.

Comic Sans is een typeface die niet echt een ‘type’ wil zijn. Het ziet er knus en handgeschreven uit, het heeft iets informeel. Daarom dat het waarschijnlijk al heel veel, maar dan ook echt heel veel, is gebruikt voor leuke laagdrempelige dingen. Gelukkig hebben we het nog niet zien verschijnen op ambulances of grafzerken.

Holly en David Combs, grafisch ontwerpers en oprichters van bancomicsans.com, vergelijken het met naar een trouw gaan in een clown kostuum. Het past voor hun niet in een design omgeving. Comic Sans Criminal maakt er ook een zaak van om mensen duidelijk te maken welke typefaces waar passen.

Waarom is een goed lettertype belangrijk?

  • Het verhoogt de leesbaarheid.
  • Het versterkt je content.
  • Het geeft de juiste visuele uitstraling.

Vertel me meer!

Een lettertype kiezen is een serieuze zaak

Het goede lettertype kiezen voor je logo en huisstijl is heel belangrijk want het draait hier om je uitstraling en branding. Een typeface is ook veel meer dan alleen een lettertype, het is een grafisch element dat je inzet om je doelgroep te bereiken. Een goed lettertype heeft daarnaast ook een invloed op de beleving van websites en de interpretatie van de boodschap die we lezen.

Wees eerlijk, vertrouw jij een boekhouder die altijd communiceert in Comic Sans? Wij denken alvast van niet. Zorg er dus voor dat je (of samen met je designer) het juiste lettertype kiest, dat past bij wat je wil uitstralen.

Een designer heeft een goede kennis van de mogelijkheden en kan je adviseren in jouw keuze. Wil je testen wat bij jou past? We zoeken het samen uit tijdens een workshop.

Populaire lettertypes in 2018

Creative Boom is een online magazine dat de creatieve community wil inspireren. Op basis van onderzoek door studenten op Shillington, recente trends en wat er wereldwijd het snelst verkoopt, voorspelden ze de typefaces die in 2018 populair zullen zijn. Bij deze de top tien:

  1. Harriet
  2. Larish Neue
  3. Ogg
  4. Domaine Display
  5. Transcript
  6. Opposit
  7. Moniker
  8. Trade Gothic Display
  9. Mont
  10. Noe Display

Een held zonder sterke persoonlijkheid? Nog nooit gezien!

Een goede huisstijl is van essentieel belang. Wij geven art direction en helpen je op de weg naar succes met een ijzersterke visuele identiteit. Neem contact op en we maken samen een unieke look & feel in lijn met jouw waarden.

Related posts