Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

Annelies - 3 september 2020

Tien keer SEO-larie waar je niet langer je tijd aan hoeft te verspillen.

Tien keer SEO-larie waar je niet langer je tijd aan hoeft te verspillen.

Wil je weten hoe je betere vriendjes wordt met Google en andere zoekmachines? Dan is deze blog helemaal iets voor jou. Je ontdekt hier namelijk welke inspanningen tijdsverspilling zijn en met welke charmeoffensieven je wél indruk maakt.

Ben jij een leek in het SEO- gegeven? Geen probleem, gaandeweg kom je ook meteen te weten wat deze term inhoudt en waarom je best zo snel mogelijk in SEO-actie schiet als ondernemer.

Tien keer SEO-larie:

  1. Je website MOET ingediend worden bij Google om goed online vindbaar te zijn.
  2. De hoeveelheid aan linken zijn belangrijker dan de hoeveelheid aan linken.
  3. Trefwoorden/keywords zijn het allerbelangrijkst in je SEO-strategie.
  4. De veiligheid van de website heeft geen waarde ten opzichte van je SEO.
  5. Linken naar andere websites is nefast voor je SEO-score.
  6. Meta descriptions hebben een grote impact op de pageranking van jouw website.
  7. Pop-ups zijn een no go voor je SEO-ranking.
  8. SEO wordt best opgenomen door de IT-afdeling.
  9. Meerdere hoofdtitels (H1) op éen webpagina zijn slecht voor je ranking.
  10. Jouw homepage heeft veel content nodig als je mikt op een goede SEO-score.

1.  Je website MOET ingediend worden bij Google om goed online vindbaar te zijn.

Het idee dat het een noodzaak is om je website in te dienen bij Google om in de zoekresultaten te verschijnen, is nonsens. Het is zo dat Google, door middel van webcrawlersbots, het web doorzoekt naar nieuwe content om te indexeren.

Indien je een bestaande website aanpast of vernieuwt, raden we je aan een nieuwe sitemap van je website in te dienen bij Google. Zo help je hen je nieuwe content sneller terug te vinden.

Tip: Check je graag even of jouw website volledig en correct is geïndexeerd? Gebruik dan https://search.google.com/search-console/welcome .

Dit is een voorbeeld van een sitemap

2.  De hoeveelheid aan linken zijn belangrijker dan de kwaliteit van de linken.

Zoveel mogelijk linken opbouwen, (zonder dat het domain waarnaar je linkte werd gecontroleerd) was typerend in het SEO verleden. Deze linkbuilding strategy werd effectief beloond met een hogere ranking in de zoekresultaten.

De dag van vandaag is linkbuilding nog steeds een zeer belangrijk onderdeel van jouw SEO-strategie. Voornamelijk omdat uitgaande en inkomende linken een kwaliteitsbevestiging zijn van en naar een derde partij. Denk aan de vertrouwensboost wanneer de ene deskundige je aanraadt om bij een andere te gaan en je daar daadwerkelijk bij geholpen blijkt.

In 2020 however, is het veel belangrijker in te zetten op de kwaliteit van jouw linken dan op de kwantiteit. Het huidige principe vertelt ons Less is more en beloont juiste linken op de juiste plaats. “Juist” is in dit geval alles wat leidt tot een betere gebruikservaring van jouw bezoeker.

Tip: De beste manier om kwalitatieve backlinks te genereren, is door vertrouwen op te wekken. Dat doe je dan weer door in te zetten op kwalitatieve content. Gelinkt worden aan een partij met een negatieve SEO- score (online reputatie) beïnvloedt jouw pageranking negatief.

 

3.  Trefwoorden/keywords zijn het allerbelangrijkst voor je SEO-strategie.

De voorbije jaren zagen we een stevige toename van mobile-, en voice zoekopdrachten. Dat leidde tot meer conversationele zoekopdrachten. Denk aan het ‘Waar vind ik een warme bakker die geopend is op maandag?’ soort zoekopdrachten. Google hield daar de voorbije jaren dan ook heel wat rekening mee wanneer het zijn updates opzette en doorvoerde. Deze leidden tot een zoekalgoritme dat zich meer en meer baseert op natuurlijke taalverwerking/natural language processing (NLP).

De introductie van dit nieuwe zoekalgoritme, begon met het analyseren van zinnen in plaats van enkelvoudige trefwoorden. Een belangrijke switch van keyword-, naar topic focused SEO aldus.

In het verleden had je 10 tot 20 keywords die gezocht zouden worden voor de rangschikking binnen een onderwerp. Vandaag zijn er honderden, zelfs duizenden longtail variaties die regelmatig worden gezocht binnen een onderwerp én veranderen op basis van locatie. Dat maakt dat louter inzetten op enkele dominerende zoekwoorden niet langer genoeg is om succesvolle resultaten te genereren.

Tip: In plaats van geobsedeerd te zijn door trefwoorden, raden wij aan om content te creëren die de lezer centraal plaatst. Laat de lezer ontdekken waarnaar hij of zij op zoek is, ongeacht de exacte trefwoorden die hij of zij gebruikt. Want hoe weet je wat te Googelen, als je niet weet wat of waar je naar op zoek bent?

 

4.  De veiligheid van een website biedt geen SEO-meerwaarde.

Is het je ooit opgevallen dat sommige URL’s beginnen met “http://” en anderen met “https://”? De extra “s” wil zeggen dat je verbinding met de website gecodeerd is, zodat hackers je gegevens niet kunnen onderscheppen. Meer hierover kan je lezen in onze blog over SSL

In 2014 kondigde Google aan dat het HTTPS was gaan gebruiken als signaal in hun rangschikkingsalgoritmen. Vervolgens bracht Google (2017) een nieuwe versie van hun populaire Chrome-browser uit. Op dat moment waarschuwde het de gebruikers wanneer een pagina een formulier bevatte, maar geen SSL-certificatie had, met een “not secure” label naast de URL. Dit label begon verder uit te rollen in 2018.

Google heeft daarnaast publiekelijk verklaard dat het SSL-certificaat wel degelijk een impact heeft op de ranking.

 

5.  Linken naar andere websites is nefast voor je SEO-score.

Waardevolle content is hetgene waarop je moet focussen wanneer je nieuwe inhoud voor het web creëert. Als dat wil zeggen dat je naar een andere website moet linken, so be it. Je hoeft je hierom geen SEO-zorgen te maken.

“Als je op een natuurlijke manier vanuit je website naar andere sites linkt die extra waarde en meer context bieden, dan is dat prima. En er is niets bijzonders dat u moet doen”, aldus John Mueller, de voormalige webmaster van Google.

Dit geldt uiteraard voor linken die meerwaarde creëren voor jouw website. Uitgaande linken in ruil voor een link terug of linken naar advertenties op social media commentaren, vallen daar niet vaak onder. Voornamelijk omdat ze voor weinig bijkomende context zorgen. In deze situaties moedigt Mueller het gebruik van het rel=”nofollow”-link attribuut aan.

Dit is een voorbeeld van een no follow link

6.  Meta descriptions hebben een gigantische impact op de pageranking van je website

Metabeschrijvingen – de korte paginabeschrijvingen die onder de titel in de zoekresultaten verschijnen – zijn  GEEN officiële rangschikkingsfactor voor zoekmachines. Wél hebben ze, if done right, een positieve invloed op het aanklikken van jouw pagina.  Daarom is het gebruik van heldere metabeschrijvingen net zo belangrijk als on-page SEO.

Metabeschrijvingen zijn evenals heel nuttig om te kopiëren naar sociale media wanneer jouw content wordt gedeeld, zodat deze ook van daaruit clickthroughs kan stimuleren.

Tip: Goede metabeschrijvingen:

  • Hou het onder 160 karakters, hoewel het bekend is dat Google langere metabeschrijvingen toestaat – tot 220 karakters. Mobiele apparaten snijden metabeschrijvingen af op 120 tekens.
  • Neem je hele trefwoord of trefwoordzin mee.

Dit is een voorbeeld van een meta description

7.  Pop-ups zijn een no go voor je SEO-ranking

Als websitebouwer geven wij heel wat om het creëren van leuke ervaringen voor onze websitebezoekers. Daarnaast focussen wij op het genereren van leads. Opdat deze sneller zouden toehappen, wordt er heel wat ingezet op pop-up gebruik- they actually work.

Al snel werd er overdreven in het gebruik van pop-ups, kwamen ze voornamelijk opdringerig over, wat leidde tot de vraag of pop-ups nog wel nuttig zijn.

Google bestraft pop-ups die gebruiksvriendelijke mobile websitebezoeken belemmeren. Dat houdt in dat pop-ups die een mobiele gebruiker moet wegklikken voordat hij toegang krijgt tot de belangrijkste inhoud van de pagina, jou minder geliefd maken bij Google.

Pop-ups (inclusief banners en slide-ins) die een redelijke hoeveelheid schermruimte gebruiken en een mobiele gebruikerservaring niet verstoren, zijn helemaal prima en hebben geen negatieve invloed op jouw SEO-ranking. Pop-ups die effectief nuttig zijn kunnen zelfs een onderdeel zijn van jouw inbound-strategie. Wanneer je focust op waardevolle en relevante content, kunnen pop-ups perfect een meerwaarde bieden en verwijzen naar specifiekere inhoud of downloads omtrent bepaalde onderwerpen.

 

8.  SEO wordt best opgenomen door de  IT-afdeling.

Hoewel zoekmachineoptimalisatie ook een technisch kant heeft, is SEO niet iets dat je bij je IT-departement wil dumpen.  Een SEO-dreamteam omvat een content creator, digital marketeer, User experience designer en webdeveloper. Say Hi to team Sidekick!

 

9.  Meerdere hoofdtitels (H1) op éen webpagina zijn slecht voor je SEO-ranking.

Waarom zijn ‘headers’ – ‘koppen’ nuttig voor Google?

“We gebruiken koppen om de context van verschillende delen van een pagina beter te begrijpen”, John Mueller.

Op de vraag naar de SEO-implicaties van meerdere H1’s vertelde Mueller dat je steeds aan je gebruikers moet denken.

Indien het gebruik van meerdere hoofdtitels jouw content overzichtelijker maken, en jouw lezer sneller naar de gewenste inhoud leiden, bieden meerdere H1 headers geen probleem op gebied van SEO. In tegendeel, content en een aangename gebruikservaring zijn eerder de sleutel tot SEO-succes.

 

10.  Jouw homepage heeft veel content nodig als je mikt op een goede SEO-score

Ben je ooit een homepage tegengekomen die vol staat met hetzelfde, telkens anders verwoord? Blèh! Je homepagina is eigenlijk de toegangspoort tot je bedrijf, het moet dus duidelijk zijn waarom je wat doet.

Natuurlijk, wanneer je dit kan duidelijk maken in éen zin, hoef je geen 600 woorden rond de pot te draaien.

In de B2B wereld komt het weinig voor dat jouw waardepropositie in slechts enkele woorden duidelijk wordt. Je wil je onderscheidend vermogen duidelijk maken, en daar is inhoud en context voor nodig. 150 woorden is volgens Google het absolute minimum, 300 woorden ideaal. Waar het vooral om draait is dat je je bezoekers op de juiste manier informeert en doorstuurt.

Tip: een goede homepagina bevat veelal:

  • Je waardepropositie: voor wie ben je waarom nuttig?
  • Wat zijn de acties die je bezoekers moeten uitvoeren? Zet in op duidelijke call to actions.
  • Indien je lokaal werkt, waar je je bevindt.

Conclusie

Hopelijk begrijp je nu beter welke weg je moet inslaan met je SEO-strategie, en verspil je tijd noch energie aan SEO-onbenulligdheden. Eigenlijk komt het steeds op het volgende neer, er is niets belangrijker dan de gebruikservaring van jouw bezoeker. Die ervaring start op het moment dat hij of zij een zoekopdracht invoert. Hoe beter de ervaring met je website –vermelding in de zoekmachineresultaten, de kwaliteit van jouw online content, en het gebruiksgemak waarmee ze door jouw website reizen – hoe beter jouw SEO-score zal zijn.

Focus dus niet louter op principes en algoritmes maar kijk naar je totaalplaatje van branding en communicatie.

 

 Je staat voor een branding uitdaging? Sidekick to the rescue! Los van onze designskills kunnen wij jou helpen bij contentvraagstukken, trainingen, developmentissues… Neem contact met ons op voor een sparringssessie tussen Batman&Robin.

 

Ontdek hoe wij jouw leven makkelijker maken in onze blog over online styleguides of hoe wij jouw onderneming boosten via onze pakketten.

Related posts