Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

Annelies - 5 februari 2019

Quanta Kosta zo’n websiteje?

Wil je een online uithangbord waar jouw diensten of producten worden tentoon gesteld? Stel je jezelf de vraag of je dit niet nog even op de ‘is voor later stapel’ kan leggen? “NEE”, niet wachten en zeker niet twijfelen.

Hoezo onvindbaar?

Als jouw prospecten er niet in slagen via simpele google zoekopdrachten jouw website terug te vinden, zit het niet snor. No rocket science, right?

Let's chat

Dat die website a lot of bling moet hebben, een trendsetter op gebied van design moet zijn, een gepersonaliseerde back-end nodig heeft en daarom 20K kost, is quatsch, larie, gezever… Na het lezen van deze blog zal je begrijpen waarom.

Drie webpagina’s, tien iconen en wat copywriting, dat zal het zijn aub?

Dagelijks stellen prospecten me de vraag hoeveel een website kost. Meestal tijdens het kennismakingsgsprek, veelal onmogelijk om te beantwoorden. Dit enkel omdat we nog niet genoeg inzicht hebben over waar je naartoe wil. Een simpele formule geeft het algemene principe weer: hoe groter het project, hoe moeilijker stante pede een prijsinschatting te maken. 🤷‍♀ Daarnaast bepaalt de opzet van jouw website de nodige inhoud wat de belangrijkste rol speelt in de kostprijs.

 

Prijsfactor 1: Wat is het doel van je website?

Alvorens we effectief starten met het project, is het essentieel om samen te bekijken wat het doel van jouw website is. Enkel nood aan een knap, online visitekaartje? Wil je jouw werk aan de hand van een portfolio kenbaar maken? Wil je leads genereren via je website?

Dit zijn nog maar enkele van de vragen die in het begin van het proces afgevinkt dienen te worden zodat we kunnen starten vanuit een concrete doelstelling. Tijdens workshops met brainstorms, begeleiden we jullie alvast in de juiste richting. Later ligt er een digitale strategie klaar en, in geval van rebranding, een analyse van jullie huidige website. Qua prijs is het zo (relatief logisch) dat een online visitekaartje een stuk minder kost dan een website waar inbound marketing mee gemoeid is.

 

Prijsfactor 2: Content?

Graaf design, awesome UX-strategie… Knap, maar als er niets nuttig op je website terug te vinden is, met andere woorden, geen antwoord biedt op zoekopdrachten, zal je geen duurzame bezoekers hebben. Heb je tekstmateriaal voor handen? Kan je beelden aanleveren? Awesome, dan kunnen we het kostenplaatje reduceren!

Leg je het liever aan ons uit welke content je graag op je website zou willen zien? No problemo! Wij leveren gegarandeerd veel sneller, kwalitatieve content af (that’s our job). Tenzij jouw tijd geen geld kost, heb je daar dus ook weer een win op gebied van pricing. BINNENKOPPER!

 

Content marketing is de dag van vandaag zowat de belangrijkste factor om goed te scoren online. Bespaar, onderschat of verwaarloos dit stuk dus zeker niet.

 

Prijsfactor 3: Structuur en aantal pagina’s

Genoeg met een onepager? Meerdere pagina’s nodig, zoja, dewelke? Waar moet welke boodschap staan, rekeninghoudend met jouw leespubliek? Welke actieknoppen worden op welke positie geplaatst? Welke knoppen verwijzen naar welke pagina,… UX-strategie for the win! Om deze reden werken wij voor jullie wireframes/sitemaps uit.

Het is zo dat een website met een complexe indeling of structuur duurder zal zijn dan een website die is opgebouwd uit kopiën van onderlinge pagina’s (nog steeds geen rocket science).

 

Prijsfactor 4: Design. Enkel wat botox nodig of een hele metamorfose?

Heb je al een huisstijl maar moet die wat opgefrist worden? Op zoek naar maatwerk?

In het geval van het laatste is er een creatief proces nodig en dus meer tijd. Ook daar, don’t worry… Wij designen beter en uiteindelijk sneller dan jijzelf op huisstijlenontwerpen.nl.

 

Prijzen per categorie

 

Zoals je mogelijks nu al beter begrijpt is de prijs van een website dus afhaneklijk van zijn opbouw. Hieronder enkele inschattingen die jullie een specifieker beeld geven.

 

Onepager – Landingspagina.

Een landingspagina heef UX-wise minder ruimte om content toe te voegen. Dit is een goede oplossing als je op zoek bent naar een online visitekaartje of een tijdelijke webpagina. Denk hierbij onder andere aan actie-, promotiepagina’s en korte bedrijfspagina’s waar enkel adresgegevens en contactinformatie nodig zijn. Daarnaast nog enkele bijkomende voordelen: first of all de minieme kans op datalekken aangezien er weinig data op een server wordt opgeslagen. Daarnaast is de weinige nodige inlaadtijd een pluspunt voor jouw SEO-score. Ook kunnen deze snel worden opgezet en is de kost bijgevolg laag.

 

Dit soort websites zijn een basis must have voor elk bedrijf. Evenwel kunnen deze tijdelijk worden ingezet worden als fundering van jouw groeiend project.  Door de beperkte content zullen deze websites scorematig lager ranken. Weliswaar niets beklagenswaardig. Mensen gaan voornamelijk actief op zoek naar contactinformatie en adresgegevens.

 

Een voorbeeld van een onepager/landingspagina: Vitrapoint

 

Prijs(inschatting): 720 euro – 2000euro

Websites met drag and drop principe.

Voor de doe het zelvers onder ons, je kan zelf een sierpony van een website maken. Leuk en interessant om naar te kijken, inhoudelijk niet de sterksten. Ze zijn veelal inzetbaar voor specifieke producten. Dit soort websites moeten er voornamelijk aantrekkelijk uitzien en dezelfde look en feel uitstralen als de fysieke winkel.

 

Online sitebuilders zoals Wix en Simbla bieden dit goedkoop aan. Als je voldoende tevreden bent met de mogelijkheden, kan je hier zeker gebruik van maken. Hosting en onderhoud zijn meestal niet in de prijs inbegrepen waardoor jouw eindkost al snel de hoogte in kan gaan. Daarnaast zijn weinig uitbreidingen mogelijk en liggen de kosten voor plug-ins (bijvoorbeeld een reservatietool of webshop) relatief hoog.

 

Het is quasi onmogelijk om een SEO strategie toe te passen op dit soort templates. Probeer dus de afweging te maken hoe belangrijk jouw online vindbaarheid ten opzichte van de lagere kostprijs is.

 

Overzicht:

  • Doe het zelf, dat is goedkoop
  • Beperkte design mogelijkheden
  • Uitbreidingen/optimalisatie wordt moeilijk

 

Voorbeeld: No can do! Sidekick kiest telkens voor unieke projecten en werkt enkel op maat.

 

Statische templates, eigen input content, no development

Je bent op zoek naar een knap kader waarmee je jouw boodschap kan verkopen? Tada! Heel wat bureaus bieden statische websitetemplates aan. Meestal hoef je enkel een template te kiezen dat het best aansluit bij de gewenste look en feel en geef je content door. Deze wordt er in geplakt en hopla, done! Een klus die snel is geklaard en dus meestal ook tegen lagere prijs wordt aangeboden.

 

Overzicht:

  • De focus ligt op content en storytelling
  • Geen uniek design
  • Goed voor een eenvoudige webstructuur
  • Extra’s / zaken op maat worden plots duur

 

Voorbeeld: No can do! Sidekick kiest telkens voor unieke projecten en werkt enkel op maat.

 

Prijs(inschatting): €1500 – €3000

 

The Sidekick way: websites op maat van jouw lezer, bestaande back-end& design required.

Deze websites hebben een andere insteek. Daar ze uiteraard aantrekkelijk moeten zijn en een knap design moeten bevatten, zijn ze voornamelijk gebaseerd op strategie en de user experience van jouw prospecten. Er wordt dus veel projectmatiger naar het totaalplaatje toegewerkt. Dit soort website is een must wanneer je conversie of leads wil genereren en maakt veelal deel uit van jouw digitale marketing strategie in zijn geheel.

Sidekick’s webpower

Onze website’s maken gebruik van een content management systeem (CMS), WordPress. Dit systeem laat het toe unieke, custom designs toe te voegen en eender welke content. Dat in combinatie met onze developments skills, maakt het mogelijk dynamische websites te bouwen.

 

Overzicht:

  • Bestaande back-end, maakt de kost relatief laag-end
  • Design op basis van jouw verhaal
  • Focus op UX en Content

The way we work

Intake, mét koffie:
Ik kom langs en luister naar jullie verhaal. Waar willen jullie naartoe? Wie is jullie target audience? Welk nut heeft de website? Waar willen jullie staan na onze samenwerking?

Workshop:
We organiseren een sit down met de designer en copywriter. Deze twee creatievelingen maken zich jouw verhaal eigen tijdens de workshop. Zo zetten we samen de structuur van de webiste op en bespreken we de look & feel die het best bij de identiteit van het bedrijf past.

Content brainstorm + wireframing:
We bekijken welke content we moeten inzetten om de gewilde conversie te behalen. Daarnaast schetsen we welke content waar en wanneer moet verschijnen.

Webdesign first draft:
Met de richlijnen van de huisstijl maken we het design voor de homepagina en één pagina naar keuze, van zodra deze is goedgekeurd starten we aan het development. Het design van de andere pagina’s wordt gemaakt in de browser (tijdens development) om kosten te besparen.

Webdevelopment:
Als laatste zetten we het design om naar een responsive website met een gebruiksvriendelijk CMS systeem.

Updates & onderhoud:
Maandelijks, indien de website op onze eigen hosting staat, vinden de nodige updates en opschoning plaats. Op deze manier kunnen wij de veiligheid van onze websites vrijwaren en leveren we duurzaam werk af.

 

Sidekick werkt zoals eerder vermeld met WordPress. Why?

We kiezen voor dit gebruiksvriendelijk CMS omdat:

  1. We de structuur zelf kunnen bepalen en ontwikkelen.
  2. Er ongeziene mogelijkheden op gebied van design en development zijn.
  3. Het perfect mogelijk is om (per pagina) een SEO strategie en keywords door te voeren.
  4. Dit systeem het toe laat ook op technisch vlak de SEO-vereisten toe te passen.
  5. Onze helden, jullie dus, hier achteraf ook vlotjes aanpassingen in kunnen doorvoeren. Geen held in? Dan geven wij jou toch een training zodat je kan aanpassen waar en wanneer nodig.
  6. Zowat alle integraties mogelijk zijn met WordPress.
  7. Deze websites steevast veilig kunnen worden opgebouwd.
  8. De mogelijkheden binnen deze thema’s mits developmentskills onbeperkt zijn.
  9. We kunnen designen in de browser wat tijd bespaart en dus kosten drukt.
  10. WordPress nog steeds marktleider en het meest gebruikte CMS systeem is. Dit maakt dat je op een gigantische bron van informatie en expertise kan rekenen.

 

Een voorbeeld van dit soort website: Arinti

 

Prijs(inschatting): vanaf 3600€

 

Wat je kan concluderen is dat een website op basis van een thema in veel gevallen goedkoper is dan een volledige website te laten uitschrijven in programmeertaal.

 

So Folks, hopelijk hebben jullie nu een correct beeld waarom wat hoeveel kost. Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat jouw online verhaal een duurzame verhaallijn moet zijn. Branding draait uiteindelijk rond het vergroten van je (merk)bekendheid via onder andere online communicatie. Dit is logischer wijs enkel mogelijk mist investering. Focus op consistentie en strategie, that’s a nice start & the only way to a good return on investment.

 

Related posts