Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

Elise - 7 mei 2019

Hoe zorg je voor consistentie in je look en feel?

Je kent het wel, een presentatie template waarvan iedereen een andere versie heeft. Welk lettertype gebruiken we? Welke kleuren hanteren we voor onze brand en waar vind ik bijhorende kleurencodes? Ooit is voor jouw bedrijf misschien wel een huisstijlgids ontworpen. “Toeme, waar ligt dat mapke met die dinges van onze merkkleuren?” Eens gevonden, “Ugh, waar in deze papierwinkel vind ik de informatie over ons logo-gebruik terug?” 

Een troost, jullie zijn zeker niet de enige vloekers als het om jullie brand-guidelines draait. Grotere troost, er bestaat een oplossing!

 

Dé oplossing rond consistentie

Opdat jullie louter hoeven te focussen op jullie vakgebied, ontworpen wij een oplossing voor de moeilijkheid rond consistentie te handhaven in bestaande en opstartende merken.

Welkom bij onze online styleguide 2.0!

 

Ik heb interesse

 

Verdere zaken op jouw to do om consistentie van jullie huisstijl-gebruik te optimaliseren:

  • Informeer alle medewerkers die boodschappen over jullie merk, ondersteund door visueel materiaal, naar buiten dragen.
    Commerciële functies, marketeers, recruiters, PR- medewerkers…
  • Zorg voor een huisstijlgids die duidelijk is, snel tot de gewenste info leidt en ten allen tijde, overal te raadplegen is.
  • Kies één partner voor al je grafisch werk zodat er geen verwarring in guidelines ontstaat.

Een infosessie over je merk, verloren tijd?

Elke onderneming heeft enkele (of toch ten minste één) sleutelfiguren die instaan voor de communicatie van het bedrijf. Dit zijn personen die actief jullie merk naar buiten dragen en dus op de hoogte moeten zijn van het gebruik van jullie huisstijlelementen. Één korte sessie is vaak voldoende om ze mee te nemen in de visuele identiteit van je onderneming. Als ze daarbovenop op de hoogte zijn van wat de belangrijkste aandachtspunten zijn om jullie merkidentiteit door te trekken, hebben ze alles voorhanden om als merkambassadeur te fungeren. Jiehaah!

 

Beschikbaarheid van het materiaal is key!

Al de informatie over de huisstijl moet, zoals eerder aangehaald, continu beschikbaar zijn en makkelijk zijn in gebruik. Een huisstijlgids / brandbook / stylguide is voor velen nog een complex gegeven. Hoewel dit net iets überhandy is, lijkt het vaak te uitgebreid, omslachtig en niet snel terug te vinden waardoor het al snel een lomp, overbodig hoopje papier wordt. Jammer! 🤷‍♀️

 

“Ik ben op zoek naar ons logo voor Facebook en ik vond ons logo met uitleg over marges. Hoe moet ik die marges toevoegen?”

 

Op deze vragen bieden we graag een antwoord. We ontwikkelden een online styleguide die uitgebreid kan worden tot in gewenste mate. Ben jij geen marketing manager die zelf .jpg’s maakt met de juiste marges maar wil je gewoon je profielfoto kunnen downloaden? Dat kan!

In deze styleguides voorzien we bijvoorbeeld jullie logo in verschillende formaten en kleuren die downloadbaar zijn. Wat wil zeggen dat als je elke medewerker toegang geeft tot deze styleguide, het gedaan is met; “Marleen, stuur ons logo nog eens door in kleur?”

Hetzelfde doen we met de kleurcodes. Ben je een powerpoint aan het maken en wil je jouw grafieken in jullie huisstijlkleuren zetten? Copy/pasten maar, recht uit de online styleguide. Heaven!

voorbeeld styleguide

 

Bekijk onze styleguide

 

Ook de lay-out van documenten zouden binnen jullie onderneming uniform moeten zijn. Denk aan Word-, Excell-, facturatie- templates. Dit is geen makkelijke opdracht als grotere onderneming. Wat ‘mooi’ is, is immers persoonlijk. Onze styleguide beantwoordt evenals de vragen rond welke lettertypes waar en wanneer gebruikt mogen worden en welke lettergrootte je de titels/subtitels van je document mag geven.

Er zullen wellicht zaken zijn die niet binnen een standaard styleguide vallen. No problemo, kunnen we toevoegen. Evengoed nuttig wanneer jouw merkidentiteit een groei heeft doorgemaakt en je dus materiaal moet toevoegen aan het brandbook. Heb je iconen laten ontwerpen voor een pitch? Toevoegen die handel! Zo kunnen andere medewerkers diezelfde iconen gebruiken.

 

Belangrijk om weten is dat deze styleguide niet hoeft vast te hangen aan een nieuwe brand. Ook als je tevreden bent over je huidige huisstijl, kunnen we deze in een online styleguide gieten. Zo optimaliseer je het gebruik van je huidige visuele identiteit zonder grote kosten. Een upgrade, naar een professioneel en gebruiksvriendelijk gegeven om de consistentie een handje te helpen.

 

Samen met je communicatiepartner de kwaliteit verhogen

Om de weg naar consistentie minder hobbelig te maken, kan je er voor kiezen om met een vaste partner samen te werken die jullie visuele identiteit kent. Zeker als er geen persoon is aangesteld in de onderneming die het communicatiemateriaal controleert op consistentie. Het inwerken in een bepaalde huisstijl van een bedrijf, vraagt tijd. Evengoed voor designers. Daarom wijzen wij per huisstijl een designer toe. Zij weten dan precies wat de wensen zijn, kennen de core business en de doelgroep. Dit verhoogt de kwaliteit van het communicatiemateriaal.

Conclusie: Koffiekoeken van bij den bakker zijn niet te vergelijken met die van ’t warenhuis. Logisch, ieder zijn expertise…Ook in Branding geldt dat. Kies dus voor een partner met de juiste expertise wanneer je wil inzetten op jouw merkidentiteit, consistentie of bekendheid.

 

 Een online styleguide vergemakkelijkt heel wat zaken. Het samenwerken met een vaste partner voor je design werk, zal de kwaliteit van je communicatiemateriaal verhogen. Daarnaast is een sessie over je merk voor jouw medewerkers een interessante tijdsinvestering dat op termijn op verschillende manieren loont.

 

Je staat voor een branding uitdaging? Sidekick to the rescue! Los van onze designskills kunnen wij jou helpen bij contentvraagstukken, trainingen, developmentissues… Neem contact met ons op voor een sparringssessie tussen Batman&Robin.

 

Interesse in een styleguide?

Related posts