Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

Annelies - 26 maart 2019

Goede logo’s en hun ROI

Ja, we weten het, een ‘nieuwe’ huisstijl is een kostenpost waar je als bedrijf niet meteen op zit te wachten. En ja, we weten ook dat het daarom verleidelijk is om naar logosmaken.nl te surfen. Maar is dat echt verstandig op lange termijn?Deze blog om uit te leggen waarom een logo een investering is en hoe je deze terug verdient. Deze informatie kan je gebruiken om te vergelijken en als handleiding wanneer je op zoek bent naar een grafische partner.

Een investering of niet?

Designwerk is maatwerk en geen kant en klaar product. Maatwerk wordt geleverd door professionals en die kosten geld. Jouw uniek logo dus ook.

Ik wil ook een uniek logo

Jij ooit al een held gezien zonder knappe kop?

Jouw bedrijf heeft producten of services die jullie in de kijker willen zetten. De wereld mag weten waarom ze bij jullie terecht kunnen. Wel, een logo is daar de voornaamste visuele ambassadeur van. Het komt overal terug en vertegenwoordigd jullie.

Het is het eerste dat prospecten of leads van jullie terugvinden, het geeft een eerste indruk. Tijdens die eerste indruk is het de bedoeling een gepast gevoel bij mensen op te roepen. Bewust of onbewust.

 

Een logo zorgt voor een eerste merkbeleving. En deze is these days dé factor om consumenten aan te trekken en te houden.

 

Werd het al wat duidelijker waarom het van groot belang is een sterk merkverhaal neer te zetten?

 

Logo’s en vertrouwen.

Wannneer prospecten tijdens het eerste contact informeren naar de prijs van een logo, leid ik af dat de prijszetting zowat de belangrijkse aankoopsfactor is. Houston we have a problem… Of het nu om een logo gaat of over een huisstijl, designwerk is maatwerk en geen kant en klaar product. Maatwerk wordt geleverd door professionals en die kosten geld. Jouw uniek logo dus ook.

Je hebt een bepaalde expertise of bent bekwaam in jouw branche? Waarom dan jouw services of producten iets anders laten uitstralen? Een passende huisstijl en goed logo, creëert vertrouwen. Je zal ook sneller serieus genomen worden.

Als je professioneel wil overkomen en communiceren, huur je dus best een grafisch professional in. Je ziet dit logischerwijs terug in de kwaliteit.

Voorbeeld: Je wil een vastgoed-investering doen en bent op zoek naar een kwalitatieve partij om jou te begeleiden. Bij welke van onderstaande logo’s zou je (op voorhand) hogere  verwachtingen hebben op gebied van moderne woningen?

Er bestaan tal van koopmotieven. Mensen nemen dan ook om veel verschillende redenen aankoopbeslissingen. Een feit is de hoge onwaarschijnlijkheid dat iets níet wordt aangekocht omdat het product of de brand erachter (te) betrouwbaar aanvoelt.  Het is dus altijd slim te investeren in jouw merkidentiteit en brand om dit vertrouwen te kunnen uitstralen.

 

Logo’s en unicitiet.

Jij bent uniek, op z’n minst speciaal. (Ja, mijn mama zegt dat ook altijd!) We kunnen het alleen maar extra aanraden, streef naar een bepaalde reputatie in de markt! Definiëer onderscheidende factoren en speel hier op in met jouw merkidentiteit. Vertegenwoordig deze identiteit en jouw brand door een sterk logo.

Wederom is het aan een designer jouw USP’s te bevragen en deze te visualiseren. Dat neemt tijd in beslag. Er dient onderzoek gedaan te worden naar jouw bedrijf, jouw concurrenten en naar de mogelijke vragende partijen. Hoe laten we jou shinen?

We deden even de test bij een online logomaker. We gaven twee keer een andere omschrijving en naam in. De ‘voordelen’ waren dat de logo’s gratis en op een minuut werden ontworpen. Nadeel is dat andere bedrijven evengoed ‘jouw’ icoon of illustratie kunnen gebruiken.

Resultaat:

Point taken?

 

Jouw logo als onderdeel van iets groter.

 

 

Je werkt met een goed grafisch vormgever samen wanneer hij verder kijkt dan het gevraagde design. Vormgeving is (zo goed als) altijd onderdeel van je branding, een groter geheel dus. Het is dus van groot belang dat het in dezelfde lijn ligt met de de rest van jouw merkidentiteit. Het is om deze reden een extra voordeel samen te werken met een bureau dat gehele brandingtrajecten kan ondersteunen aangezien zij van alles op de hoogte zijn en er dus minder kans is op miscommunicaties omtrent de gewenste outcome.

 

Helaas wordt er nog veel naar korte termijnoplossingen gezocht. Deze lijken goedkoper maar zijn duurder op lange termijn. Niet duurzamer dus. Wie investeert in een professioneel logo daarentegen,zal langer op verschillende manier profijt uit zijn investering halen. Sterke logo’s hebben basisprincipe’s, tijdloosheid is daar één van.

 

Wil je graag weten welke de vijf basisprincipes zijn waaraan logo’s moeten voldoen?

Een logo moet eenvoudig/duidelijk zijn. Daarnaast moeten mensen het opmerken. Aangezien sommige brands jaren meegaan, zijn goede logo’s tijdloos. Jouw logo moet zowel op een klein als groot oppervlak mooi en duidelijk zijn. Evengoed in zwart wit als in negatieve kleuren moet het aanspreken, veelzijdigheid is dus ook een must. Als laatste kies je best ook voor een logo dat in alle contexten gepast is.

 

Professionele designers houden hier rekening mee en draaien dus niet àltijd mee met de laatste trends. Het is mede zijn verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat jouw logo en merk zich terugbetaalt.

 

Voorbeeld:

  • Duidelijk: 👎🏼 (Minimalistische aap)
  • Opmerkelijk: 👍🏼
  • Tijdloos: 👍🏼
  • Veelzijdigheid: 👎🏼
  • Gepast: 👎🏼

 

 

De Sidekick manier

Een logo laten ontwerpen kost bij Sidekick €1080. Wat je hiervoor kan verwachtenen hoe wij werken, lees je hieronder.

  1. We gaan van start met een creatieve workshop. Deze duurt een tweetal uren. Via enkele oefeningen achterhalen we welke stijl, kleur, tone of voice jou aanspreekt. Daarna gaan bekijken wie jouw doelpubliek is en of jouw gewenste stijl past bij de mensen die je wil aanspreken. We achterhalen de missie, visie, doelen, werkwijze… Deze workshop wordt georganiseerd door een designer en projectmanager. (€360)
  2. Gebaseerd op de workshop worden drie logovoorstellen gedaan. Het kan dus zijn dat deze voorstellen drie uiteenliggende stijlen bevatten, evengoed variaties kunnen zijn van elkaar. Zoals eerder gezegd, deze zijn gebaseerd op de resultaten van de workshop. Op deze drie voorstellen vragen we feedback. Zit er iets tussen dat je in gedachten had? Zijn we de juiste richting aan het uitgaan? Toch nog niet dat wat je wenst?
  3. Voortbouwend op jouw feedback optimaliseren we of starten we met een nieuw ontwerp. Opnieuw krijg je drie voorstellen.
  4. Het best passende logo wordt door jou gekozen.
  5. Kleurstijlen worden gecreëerd.
  6. Je krijgt jouw logo in verschillende formaten en extensies aangeleverd.

 

Gedurende dit proces kan je rekenen op pienter projectmanagement. De zorg rond reminders, briefings, planning etc. valt op deze manier van jullie schouders.

Vraagprijs logo Sidekick: €1080

 

Tip: Bij online tools is de kans groter dat je niet alle bestandstypen krijgt. Dit maakt het moeilijk bij later gebruik van jouw logo. Daarnaast houden zij niet altijd rekening met printkleuren en kan het zijn dat jouw logo er anders uit ziet digitaal (RGB) dan geprint (CKMY).

 

Conclusie

Logo’s an sich hebben geen monetaire waarde. De ROI is daar waar een merk met een sterk logo en merkidentiteit dat herkenbaar is, een sterke positieve indruk geeft, ongelooflijk waardevol is. Op dezelfde manier dat we eerste indrukken gebruiken om mensen te beoordelen, worden logo’s gebruikt om een snelle en krachtige mening over een bedrijf te vormen.

Daarnaast weten we dat de markt snel verandert. We zien dat onze klanten om de paar jaar hun website moeten laten redesignen vanwege een combinatie van veranderingen in hun eigen bedrijf, technologische veranderingen en ontwerptrends. Een goed ontworpen logo daarentegen gaat tientallen jaren mee. Doe het dus meteen goed. Je hoeft het dan misschien nooit opnieuw te laten ontwerpen. Dat is een geweldige investering.

 

Bekijk de prijs van ons rebranding pakket

 

Als laatste wil ik nog benadrukken dat het veel moeite vergt vertrouwen op te bouwen en omzet te genereren. Omdat we visuele wezens zijn, helpt een goed ontworpen logo je geloofwaardigheid en memorabiliteit in één keer te bouwen. Slechte logo’s kunnen zorgen voor het verlies van een bepaald percentage mogelijke klanten. Dat zorgt dan weer voor verhoogde marketingkosten. And guess what, goede marketing gaat hand in hand met goede Branding. 

 

Brandridders aan de ronde tafel?
Je staat voor een branding uitdaging? Sidekick to the rescue! Los van onze designskills kunnen wij jou helpen bij contentvraagstukken, trainingen, developmentissues… Neem contact met ons op voor een sparringssessie tussen Batman&Robin.

 

Is uw bedrijf rijp voor rebranding?

Related posts