Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

Karen - 27 augustus 2018

Marketing checklist deel 2: Content Marketing

Ben je aan de slag gegaan met de marketing checklist voor jouw bedrijf?

In het eerste deel rond branding, vertelden we je al hoe je een sterke basis legt. Nu gaan we dieper in op content marketing.

Je denkt mogelijks: “Als ik iets communiceer op een kanaal, dan horen mijn (potentiële) klanten van mij en dat is goed.” Dat klopt voor een deel, maar met een strategische aanpak behaal je veel sneller jouw doel(en)!

Download onze ‘brand completion’ lijst 👉 vink af wat al voorhanden is 👉 ontdek wat de volgende stappen zijn

Branding -> Communicatie > Consistentie > Sterk merk

Stap 1: Durf dromen en wees heroïsch

First things first. Wat is jouw doel op bedrijfsniveau? Wil je dat meer mensen jouw merk/bedrijf/product kennen? Is het jouw doel om meer te verkopen?

De volgende stap is jouw content marketing kader of content strategie.

  1. Wat zijn jouw doelstellingen? Waarom maak je bepaalde content en wat is de waarde voor jouw bedrijf?
    • Je wilt bijvoorbeeld dat (potentiële) klanten jouw website bezoeken en dat ze jou vertrouwen.
  2. Wie is jouw doelgroep? Kruip met persona’s in de huid van je doelgroep. Zoek uit hoe ze spreken, waar ze informatie zoeken en bepaal hoe hun customer journey er uit ziet. Dit is kort door de bocht: wanneer en waar is welke content voor jouw persona’s relevant?
    • Spreek jongeren bijvoorbeeld niet aan met ‘u’, benader hen niet enkel offline.
  3. Wat is jouw uniek merkverhaal?
    • Maak content die jouw doelgroep verder helpt en jouw kennis in de verf zet. Breng dat verhaal tot leven door middel van storytelling in jouw tone of voice en met visuals die passen bij jouw branding.
  4. Wat is jouw proces en wie zit in jouw team?
    • Organiseer regelmatig een redactievergadering. Daar bepaal je een planning en verdeel je taken. Bespreek ook de inhoud van de content en eventuele struikelblokken.
  5. Meten is weten. Volg jouw prestaties, evalueer het resultaat en stel verbeterpunten op.
    • Komen er effectief meer mensen naar jouw website? Dat kan je gemakkelijk zien in Google Analytics. Je kan het aantal websitebezoekers bekijken, hoe ze op je website komen en zelfs hun surfgedrag volgen. Als je doelen instelt en nog andere monitoring tools zoals Google Search Console, Google Ads of Hotjar installeert, dan wordt het helemaal interessant!

Kom eens over jouw content strategie praten.

Waarom is een content strategie belangrijk?

  • Je creëert doordachte content op maat van jouw publiek
  • Je trekt de aandacht en scoort op vlak van SEO
  • Jouw boeiende content is deelbaar, wat jouw visibiliteit vergroot

Vraag het aan Karen

Stap 2: Steek je handen uit de mouwen

Next step? Theorie omzetten in praktijk met een contentkalender! Hoera, structuur! Deze handige tool helpt je bij het plannen en organiseren van je content. Het vergroot je overzicht, versterkt interne en externe samenwerking en geeft content een plaats binnen jouw organisatie. Je kan dat gemakkelijk opmaken in Excel, een Google kalender of schrijf je in voor een andere tool.

Download hier onze contentkalender template.

Basiselementen van een contentkalender:

  1. Datum, maand, week of dag
    • Verlies niets meer uit het oog dankzij dit duidelijk overzicht.
  2. Onderwerp + doel, waar gaat het over en wat is het doel?
    • Als tech bedrijf dat zich richt op jonge gadget freaks vertel je over jouw tijdsbeparend product. Jongeren hebben weinig tijd en zoeken naar tools die hun leven gemakkelijker maken. Het doel is dat ze jouw gadget zien als een timesaver, dat ze doorklikken naar jouw website en jouw bedrijf zien als iemand dat hen helpt om meer uit hun leven te halen.
  3. Type content, in welke vorm maak je de content? Een blog, een video, een infographic, een column…
    • In een blog kan je uitleggen hoe jouw product tijd bespaart. Korte video’s met getuigenissen maken het persoonlijk. Een column van iemand die jullie product mag uittesten over een bepaalde periode kan ook interessant zijn.
  4. Doelgroep/persona, voor wie maak je het?
    • Waar hechten jouw personas belang aan: Dat het er mooi uitziet? De functionaliteiten? Houd hier rekening mee als je jouw communicatie uitwerkt.
  5. Verantwoordelijke, wie creëert, wie leest na en wie keurt goed?
    • Jan schrijft, Piet doet eindreactie, Joris en Korneel geven finaal akkoord.
  6. Kanaal, hoe ga je het verspreiden? In de krant, op je website, via intranet, social media…? Go go #omnichannel
    • Waar zoeken jongeren hun informatie? Social media for one. Maak een overzicht en spreek jongeren aan waar ze aanwezig zijn.

­

Content op maat van je doelgroep = help? Let’s chat!

Stairway to heaven

Wat een boterham #pfieuw, maar het einddoel is duidelijk! Content marketing heeft, if done right, een positieve invloed op hoe (potentiële) klanten jou zien en je bouwt merkloyaliteit op. Als je dat consistent opneemt, dan ben jij in no time een sterk merk en een #sidekickhero!

Klaar om uit de startblokken te schieten of weet je niet goed hoe je eraan begint? Bekijk onze voordelige pakketten of let’s chat en dan gaan we samen voor heroïsche communicatie.

Related posts