Sidekick
Creating heroic brands online and offline
Follow us

Karen - 8 augustus 2018

Marketing checklist deel 1: Branding

Je hebt het waarschijnlijk al opgezocht deze zomer: een checklist voor jouw koffer. Een handig lijstje met alle items die je zeker niet mag vergeten voor je op vakantie vertrekt.

Heb je ook al stilgestaan bij de items die op de marketing checklist voor jouw bedrijf moeten staan? Een duurzaam & sterk merk bouwen is namelijk veel meer dan een logo en website alleen.

We overlopen alles, step by step, zodat je het najaar kan ingaan met een valies vol handige tools.

Download onze ‘brand completion’ lijst 👉 vink af wat al voorhanden is 👉 ontdek wat de volgende stappen zijn

Branding -> Communicatie > Consistentie > Sterk merk

Alles begint bij een goede branding

Een goede branding ondersteunt je strategie en positionering, onderscheidt jou van jouw concurrenten en helpt bij de opbouw van merkloyaliteit.

Je branding of merkidentiteit is de manier waarop je jouw verhaal en jouw waarden vormgeeft. Dit is de visuele en niet-visuele uitstraling van jouw merk/bedrijf/product: je logo en huisstijl, maar ook de persoonlijkheid en de tone of voice van jouw bedrijf/merk. Dit is wat mensen onthouden en waarover ze spreken.

Waarom is een goede branding belangrijk?

  • Verhoogt jouw zichtbaarheid & geloofwaardigheid
  • Onderscheidt jou van de concurrentie
  • Zorgt voor een grotere klantenloyaliteit

Vertel me meer!

Wie is jouw bedrijf/merk?

Starten doe je met nadenken over waarom klanten voor jou moeten kiezen. Dit gaat verder dan jouw kostprijs en/of jouw product, maar gaat ook over jouw uitstraling, het gevoel en de associatie die mensen bij je merk, product en/of bedrijf krijgen.

Een voorbeeld: Bied je exclusieve producten aan, maar heb je een goedkope uitstraling, dan ga je waarschijnlijk niet de juiste doelgroep aanspreken.

Je kan goedkoper zijn of een beter product aanbieden dan jouw concurrent, maar als jouw branding je troeven niet in de verf zet, dan is de kans groot dat de klant niet voor jou kiest. Helaas pindakaas, kans verkeken.

Het ultieme doel van jouw branding?
Het vergroten van je (merk)bekendheid door middel van brandawareness en consistentie.

Kijk nu even naar deze logo’s hieronder en lees nog niet verder. Wat stralen ze volgens jou uit?

Logo's

Een logo vertelt nog niet alles en is niet het enige communicatiemiddel in jouw branding, maar het geeft al een eerste uitstraling.

Daar waar Makadam iets stoer, mannelijk en iconisch uitstraalt, gaat Hapili voor een optimistisch en feestelijk gevoel. Dat sluit aan bij wie ze zijn en wat ze doen. Makadam is een café in Mechelen dat gespecialiseerd is in Belgische bieren en gerund wordt door twee jonge mannen. In het logo refereren ze naar de St. Rombouts toren, M van Mechelen en een frisse pint. Hapili organiseert feestelijke evenementen met een nadruk op entertainment en happiness. Voor hen is de uitstraling dus duidelijk optimistisch, dynamisch en feestelijk.

Een snelle oefening voor jouw bedrijf:

  • Wat zijn jouw troeven?
  • Welk gevoel wil je opwekken?
  • Welke ervaring wil je creëren bij je klanten?

Door jouw verhaal te vertellen en ook echt te verkondigen op jouw persoonlijke manier, bouw je aan de perceptie van mensen over jouw merk. Een goede branding komt terug in alle communicatievormen en zorgt ervoor dat (potentiële) klanten de juiste linken leggen.

Ben je mee, maar wil je als starter graag een gids en/of uitvoerende partner? Wij hebben voor jou een kick-off pakket uitgewerkt waarbij we jouw logo, huisstijl en visitekaartjes voorzien en jij aan jouw reis kan beginnen.  Interesse? Let’s chat.

Challenge je branding

Je branding moet altijd on point zijn. Je logo, online uitstraling en tone of voice dragen immers jouw bedrijf/merk uit. Ja, we vallen in herhaling :). Elke bedrijf groeit, daar gaan we samen voor. Daarom is het ook belangrijk om je branding soms opnieuw in vraag te stellen.

Als je al een complete branding hebt, neem deze dan even terug onder de loep. Start bij het begin: je logo, want let’s be honest, dat is vaak het eerste ‘communicatiemiddel’ waarmee (potentiële) klanten in aanraking komen. Vertegenwoordigt dat logo nog altijd waar je voor staat en wat je doet?

Als je twijfelt, vul dan onze korte vragenlijst in, upload je logo & krijg persoonlijke feedback in jouw mailbox.





Een merkidentiteit uitdragen heeft ook te maken met consistentie. Past je branding nog bij jouw bedrijf/merk, maar slaag je er niet om deze over te brengen aan jouw (potentiële) klanten? Dan is het hoog tijd voor de volgende stappen: communicatie en consistentie. Daarover meer in de volgende blog, so keep posted.

 

Related posts